Invitație la eșafod
Pret Bilet:22 lei
după Vladimir Nabokov
regia, traducerea, dramatizarea și coloana sonoră: Ion Sapdaru
scenografia: Alina Dincă Pușcașu
asistenți regie: Francisc Bucur, Radu Mihoc
distribuția:
Adrian Marele
Dumitru Năstrușnicu
Radu GhilaÈ™
Daniel Busuioc
Irina Răduțu Codreanu
Sorin Cimbru
Dumitru Florescu
Iuliana Budeanu
Anne Marie Chertic
Francisc Bucur
Radu Mihoc
Durata: 1h 30'
„Romanul InvitaÈ›ie la eÈ™afod este cea mai criptată È™i alegorică operă a lui Vladimir Nabokov din anii ‘30. Cu această capodoperă Nabokov îÈ™i ia rămas bun de la limba rusă, după acest roman îÈ™i va scrie restul operei doar în engleză. Romanul include imagini cu amintiri care trec prin faÈ›a ochilor minÈ›ii eroului Cincinnatus C. Acest om este condamnat la moarte È™i îÈ™i petrece ultimele sale zile într-un penitenciar bizar unde îÈ™i scrie jurnalul, de fapt, textul romanului propriu-zis .
Problema abordata în roman nu este nouă, dar InvitaÈ›ie la eÈ™afod s-a dovedit a fi o carte profetică, anticipând evenimentele istorice cele mai teribile ale secolului trecut. Prin urmare, putem spune că romanul lui Nabokov e un avertisment cu privire la viitor È™i un semnal de alarmă împotriva regimurilor totalitare.
Cincinnatus este incontestabil talentat. Lucru confirmat, în primul rând, de jurnalul său. Se pare ca acest procedeu literar de roman în roman e o soluÈ›ie literară de mare impact. Tema principală a romanului lui Cincinnatus ar fi dorinÈ›a artistului de a transforma urâÈ›enia lumii în frumuseÈ›e. Una din temele de căpătâi ale marelui F. M. Dostoievski .
Când a fost publicat romanul, mulÈ›i cititori care sunt obiÈ™nuiÈ›i să actualizeze au perceput InvitaÈ›ie la eÈ™afod ca pe o reacÈ›ie la anumite evenimente politice din Rusia È™i Germania din perioada de dinaintea celui de-al doilea razboi mondial. Nabokov a susÈ›inut însă, insistent, în faÈ›a contemporanilor, că raportarea romanului la situaÈ›ia politică din acea epocă din Rusia È™i Germania, este greÈ™ită.
Au trecut ceva ani de când traducerea È™i dramatizarea InvitaÈ›iei la eÈ™afod au aÈ™teptat cuminÈ›i într-un sertar împlinirea, adică spectacolul. Am revenit de câteva ori la text, am încercat să conving câÈ›iva oameni È™i iată, au trecut 12 ani. In sfârÈ™it, piesa s-a făcut.
Cincinnatus, eroul piesei noastre, este vărul lui Hamlet, fratele cneazului MîÈ™kin È™i nepotul lui Don Quijote de la Mancha.
Aidoma marilor ,,rude literare”, CincinNatus trăieÈ™te într-o lume a trivialității care capătă dimensiuni totalitare, o societate înarmată cu instrumente de tortură rafinate, dotată cu o maÈ™inărie represivă de o cruzime ieÈ™ită din comun. Universul bizar în care este nevoit să-È™i trăiască viaÈ›a Cincinnatus aminteÈ™te de romanele lui Kafka, unde omul se zbate într-o societate grotescă alcatuită din indivizi ale căror reguli sunt inexplicabile iar descifrarea acestora e condamnată la insucces. Nabokov creează o lume terifiantă în care raÈ›ionamentele de orice natură sunt date peste cap. In această societate ,,cel normal este nebun, iar cel nebun este normal”.
Acest roman, după părerea multor critici radicali, nu este o satiră a unei societăți alienate, ci este mai curând ,,un scuipat scârbit al scriitorului în faÈ›a lumii contemporane”. Astfel, prin InvitaÈ›ie la eÈ™afod, Nabokov anunță falimentul moral È™i etic al civilizaÈ›iei moderne.”
Ion Sapdaru
Iași, februarie 2017