Cântăreaţa cheală
Pret Bilet:32 lei
de Eugène Ionesco
traducerea: Vlad Russo ÅŸi Vlad Zografi
Regia: Radu-Alexandru Nica
Scenografia: Adrian Damian
Mişcarea scenică: Florin Fieroiu
Muzica originală: Vlaicu Golcea
Light design: Lucian Moga
Asistent regie: Irina Crețu
Distribuţia:
Emil CoÅŸeru
Tatiana Ionesi
Horia VeriveÅŸ
Petronela Grigorescu
Ada Lupu
Dumitru Năstruşnicu
Durata : 1h 20'
spectacol nerecomandat persoanelor sub 14 ani
Ce m-a fascinat mereu la Ionesco a fost lupta sa (consecventă ÅŸi deloc lipsită de consecinÅ£e neplăcute) cu ideologiile de orice fel, cu modul în care acestea înstrăinează omul de semenii săi, dar ÅŸi de sine, de esenÅ£a sa autodubitativă. El, care de-a lungul întregii sale vieÅ£i s-a găsit într-o poziÅ£ie mai mereu singulară, a înÅ£eles din timp pericolele nazismului, dar ÅŸi ale comunismului, aÅŸa cum foarte puÅ£ini intelectuali de calibrul său au avut luciditatea să o facă la mijlocul secolului al XX –lea.
Văd în umorul ionescian – atroce adesea, alteori, atât de cald, paradoxal – expresia unei iubiri chinuite, deseori dezamăgite, fără de umanitate. Am simÅ£it mereu în spatele pesronajelor sale, în ciuda deformărilor de toate soiurile, un imens efort de recuperare a umanului, a naturalului, un dor nespus faţă de tot ceea ce am putea numi generic ÅŸi naiv simplitatea originară.
Într-o epocă în care uniformizarea agresivă, spălarea pe creier, cinismul ÅŸi ideologizarea până la anihilarea individuală fac parte din normalitatea cotidiană, teatrul lui Ionescu îmi pare modul ideal de epurare a angoaselor pricinuite de acest context. În ciuda unei spectacologii autohtone impresionante(aÅŸ numi în primul rând aici celebra montare a lui Tompa Gábor la Teatrul Maghiar din Cluj – Napoca din prima parte a anilor ’90, care a avut ÅŸi ÅŸansa unei remarcabile recunoaÅŸteri internaÅ£ionale), după ÅŸtiinÅ£a mea nu a mai apărut de ceva vreme o Cântăreaţă cheală care să reevalueze raportul nostru actual cu absurdul. Nu ÅŸtiu care sunt cauzele exacte, dar îmi pot închipui că ÅŸi presiunea unui astfel de trecut spectacologic remarcabil trebuie să fi contat.
Avem în vedere o reaÅŸezare a poveÅŸtii într-un context care e într-un alt fel de absurd decât a fost creat îndeobÅŸte, adică mai puÅ£in exhibit prin mijloace vădit teatrale. Dacă până de curând percepeam teatrul absurdului ca generând un sentiment fundamental copleÅŸitor, ca pe un urlet de disperare în spatele râsului, mi-am dat seama că lucrurile nu stau neapărat aÅŸa sau că nu e neapărat obligatoriu să fie prezentate în acest mod al absurdului, lucrurile pot fi pe de o parte mai lesne asimilate de publicul actual, iar pe de alta devin astfel chiar mai cutremurătoare. Când anormalul se insinuează discret, escamotat, în normalitate, confundandu-se aproape, atunci ÅŸansele de expiere sunt ÅŸi mai mici. Ne-am propus deci să construim un spectacol ca un soi de “apocalipsă veselă”, punând accentual mai degrabă pe ultimul cuvânt din sintagmă, nepierzând însă nicio clipă din vedere fiorul omniprezent al primului.
Radu – Alexandru Nica