stagiunea

Hieronymus#1

Hieronymus

Pret Bilet:32 lei (reduceri elevi, studenti, pensionari)

 un spectacol de Nic Ularu

Video : Baxter Engle 

Sound design : Ana Teodora Popa

Coregrafie: Cristina Todi

Asistent regie - Ioana Moisii

Asistenţi scenografie: Neda Spalajkovic & Tamara Joksimovic


Distribuţia:

Constantin Puşcaşu

Irina Scutariu

Radu Ghilaş

Emil Coşeru

Constantin Avădanei

Cosmin Maxim

Horia Veriveş

Elevii Colegiului Naţional de Artă „Octav Băncilă” Iaşi, secţia Coregrafie, profesor Cristina Todi:

Cătălina Chelariu, Daniela Cogălniceanu, Gabriela Bădărău, Larisa Lăcătuşu, Mihai Constantinescu, Sebastian Munteanu, Ştefan Săcălianu

 Durata: 1h20'

În ,, Hieronymus” am vrut să reiau o temă care mă obsedează în ultimul timp, şi anume condiţia artistului şi raportarea viziunii lui la condiţiile sociale în care trăieşte. Această temă este atemporală. Întotdeauna au fost genii ignorate şi mediocrii proslăviţi, întotdeauna au existat artişti vizionari care şi-au devansat timpul şi care nu s-au înregimentat în estetica acceptată de contemporanii lor. Întotdeauna au fost artişti bogaţi, răsfăţaţi de comanda socială şi copleşiţi de faima şi de onorurile perisabile ale timpului lor, şi artişti care au trăit şi murit în  sărăcie,   fiind recunoscuţi  şi apreciaţi postum. Întotdeauna au fost artişti ignoraţi în propria ţară şi care au trebuit să plece în alte părţi pentru a crea liber şi pentru a fi recunoscuţi.

Hieronymus Bosch nu se încadreaza în nici un astfel de tipar. El a creat şi a avut succes în oraşul său, a fost apreciat ca artist în timpul vieţii şi a avut un suport material care i-a oferit libertatea de creaţie. Bosch are o viziune fascinantă asupra unor teme religioase iar picturile lui sunt încărcate de semnificaţii, simboluri, umor şi grotesc. Creaţia lui despovărează relatările biblice, le deschide, le desface şi le repovesteşte.

Am încercat să creez o ficţiune dramatică despre viaţa şi opera fantastică a lui Hieronymus Bosch, care să păstreaze contextul istoric al sfârşitului întunecat de Ev mediu nord european şi care se bazează pe câteva fapte documentate despre viaţa artistului.

Piesa încearcă să disece contextul în care imaginaţia lui Bosch a încorporat sacrul şi profanul, simbolul şi metafora şi în jurul căreia gravitează viaţa dramatică a creatorului.

 

Detaliile spaţiale şi evenimenţiale (Bosch a fost căsătorit cu o femeie bogată a cărei zestre i-a permis libertatea de creaţie, a supravieţuit epidemiei de ciumă şi marelui incendiu din s’Hertogenbosch, etc.) propun identificarea personalitaţii artistului şi plasarea lui într-o realitate recreată în contextul social istoric propriu epocii, bântuit de frica de inchiziţie şi reforma religioasă.

 

Este foarte dificil să rezişti tentaţiei de a recrea prin iluzie şi efecte speciale picturile lui Bosch, dar ele se lasă reprezentate în ţesătura acestui text . Mişcările, sunetele şi formele dispar şi se recontopesc într-un univers populat cu personaje fantastice, se cufundă în el şi se evaporă ca un coşmar în lumina dimineţii.

                                                                                                          

  NIC ULARU

 

 

HieronymusHieronymusHieronymusHieronymusHieronymus
HieronymusHieronymusHieronymusHieronymusHieronymus
HieronymusHieronymusHieronymusHieronymusHieronymus
HieronymusHieronymusHieronymusHieronymus

Newsletter

Reteaua Marea Neagra
  • ImpactFM

© Teatrul National Iasi - 2012 Toate drepturile rezervate.