stagiunea

Goldberg Show - Facerea lumii şi alte întâmplări#1

Goldberg Show - Facerea lumii şi alte întâmplări

Pret Bilet:R 1 şi R 2 - 20 lei ; R 3 - R 13 - 32 lei ; R 14 - R 18 - 22 lei ; Loje - 40 lei ; Balcon-16 lei

02 Aprilie

ora 19:00

Sala Sala Mare a Teatrului Național

01 Aprilie

ora 19:00

Sala Sala Mare a Teatrului Național

adaptare de Anca Măniuţiu după Variaţiunile Goldberg de George Tabori

traducere: Alexandru Al. Șahighian

regie: Mihai Măniuţiu
decor: Adrian Damian  - câştigător al Premiului UNITER 2016 pentru cea mai bună scenografie (Cântăreaţa cheală, regia- Radu Nica, spectacol al Naţionalului ieşean)
costume: Cristina Milea
coregrafie: Andrea Gavriliu
asistent coregrafie: Oana Sandu
muzică originală: Mihai Dobre
light-design: Lucian Moga, Cristian Şimon
asistent regie: Irina Creţu
 
Distribuţia:
 
Marcel Iureş
Călin Chirilă
Tatiana Ionesi
Livia Iorga
Doina Deleanu
Oana Sandu
Cosmin Maxim
Doru Aftanasiu
Ionuţ Cornilă
Radu Ghilaş
Horia Veriveş
Andrei Andriucă, Diana Beșchia, Iuliana Budeanu, Gelu Ciobotaru, Biatrice Cozmolici, Mariana Dumitrache, Ana Maria Fasolă, Radu Homiceanu,  Andrei Iurescu, Alexandra Macovei, Laura Mătiuț, Nicoleta Miru, Sebastian Munteanu, Beatrice Teișanu, Irina Tocănel, Alexandru Torboli

SPECTACOL NERECOMANDAT PERSOANELOR SUB 16 ANI

 Durata: 1h 30'

Variaţiunile Goldberg au avut premiera în 1991, în regia autorului, la Burgtheater Viena, cunoscând un succes răsunător. (Peste un an, în 1992, George Tabori avea să fie distins cu cel mai prestigios premiu literar german, „Georg Büchner“, decernat de Academia Germană de Limbă şi Literatură.)

Ca stăpân al teatrului, un anume Mr. Jay, regizor, e totodată Dumnezeu, stăpânul şi regizorul lumii (Jay = Iehova). Şi pe deasupra, evident, mai e şi autorul (al textului ca şi al lumii). „Locul acţiunii“? Un teatru din Ierusalim, unde Mr. Jay, asistat de Goldberg (supravieţuitor al unui lagăr de concentrare), repetă cu o trupă de teatru cele mai dramatice momente de la Facerea lumii încoace (pe scenă domneşte haosul şi debandada, dar să ne gândim numai ce harababură cumplită trebuie să fi fost şi pe-atunci, la începuturi, când Dumnezeu, văzând toate câte făcuse, a găsit că, „iată, erau bune foarte“!). 

Farmecul textului şi sursa inepuizabilă a comicului Variaţiunilor Goldberg vine tocmai din amestecul planurilor: cel al creării lumii, după Biblie, cu cel al creării unui spectacol (de la primele repetiţii pe scenă şi până la premieră) – teatru în teatru şi teatrul ca metaforă a lumii. Variaţiunile sunt aşadar un mix din secvenţe biblice – păcatul originar, Cain şi Abel, dansul în jurul Viţelului de Aur, Moise şi Aaron, crucificarea lui Isus – cu vieţile private ale actorilor şi cu felurite întâmplări şi poveşti de la repetiţiile pentru spectacolul biblic. Trupa cu care lucrează Mr. Jay e plină de frustrări şi apatică, felul de a fi inegal şi coleric al regizorului le-a tăiat tuturor cheful de a mai juca. Goldberg face eforturi disperate să-l mai tempereze pe Mr. Jay şi să-i motiveze pe actori să joace mai departe. La toate astea se mai adaugă geloziile, bârfele, mofturile şi fandoselile, exploziile de furie, ifosele actorilor.

Textul abundă în calambururi de toate soiurile şi în poante scăpărătoare. Pentru Golgota, un lucrător de scenă aduce trei cruci. 

— Doar de două-i nevoie, spune Mr. Jay/Iehova, băiatul şi-o cară singur pe-a lui!

Sau: un căpitan roman îl întreabă pe Isus pe cruce dacă nu-i provoacă suferinţă buretele îmbibat în oţet. La care Isus:

— Numai când râd. 

Blasfemie? Râsul lui Tabori, care poate şoca unele minţi înguste, este încercarea sa de a depăşi o neputinţă: să cuprindă cu mintea deopotrivă pe Dumnezeu şi Auschwitz, unde a pierit aproape întreaga lui familie. Spune Tabori undeva: „Poate că adevăratul aport evreiesc la civilizaţie constă tocmai în apropierea dintre umor şi cele sfinte... Umorul este un mod de viaţă, o cale salvatoare, şi are de-a face cu toleranţa şi cu speranţa că este posibil să trăieşti mai departe.“ 

Variaţiunile Goldberg sunt o farsă grotescă cu sensuri mai adânci şi străfulgerările unui umor negru dindărătul căruia se iţeşte oroarea unor crime din trecutul mai îndepărtat sau recent.

                                                 Alexandru Al. Şahighian

 

 

 

 

 

 

 

 
 

Goldberg Show - Facerea lumii şi alte întâmplăriGoldberg Show - Facerea lumii şi alte întâmplăriGoldberg Show - Facerea lumii şi alte întâmplăriGoldberg Show - Facerea lumii şi alte întâmplăriGoldberg Show - Facerea lumii şi alte întâmplări
Goldberg Show - Facerea lumii şi alte întâmplăriGoldberg Show - Facerea lumii şi alte întâmplăriGoldberg Show - Facerea lumii şi alte întâmplăriGoldberg Show - Facerea lumii şi alte întâmplăriGoldberg Show - Facerea lumii şi alte întâmplări
Goldberg Show - Facerea lumii şi alte întâmplăriGoldberg Show - Facerea lumii şi alte întâmplăriGoldberg Show - Facerea lumii şi alte întâmplăriGoldberg Show - Facerea lumii şi alte întâmplăriGoldberg Show - Facerea lumii şi alte întâmplări
Goldberg Show - Facerea lumii şi alte întâmplăriGoldberg Show - Facerea lumii şi alte întâmplăriGoldberg Show - Facerea lumii şi alte întâmplăriGoldberg Show - Facerea lumii şi alte întâmplăriGoldberg Show - Facerea lumii şi alte întâmplări

Newsletter

Reteaua Marea Neagra
  • ImpactFM

© Teatrul National Iasi - 2012 Toate drepturile rezervate.